49°23’N

20°07’E

OSP Czarna Góra

Historia OSP w Czarnej Górze – powstanie i trudne początki

Ochotnicza Straż Pożarna w Czarnej Górze została utworzona po II wojnie światowej, w 1948 roku, za sprawą braci Andrzeja i Sebastiana Młynarczyków. Niestety, pierwsze 40 lat działalności jednostki jest trudne do odtworzenia, ponieważ nie zachowały się żadne dokumenty ani notatki z tego okresu. Przyczyniły się do tego między innymi pożary, które strawiły wiele domostw, w tym również te zamieszkiwane przez strażaków.

Wiadomości na temat wczesnego okresu istnienia jednostki pochodzą jedynie z relacji ustnych. Z tych przekazów wynika, że pierwszym, wieloletnim prezesem był jeden z założycieli – Sebastian Młynarczyk, a w zarządzie prawdopodobnie zasiadał również jego brat Andrzej. Nowo utworzona drużyna strażacka liczyła zaledwie kilka osób, a jej podstawowym wyposażeniem była motopompa Polonia M-400 zakupiona na kredyt, wraz z osprzętem. Do transportu sprzętu strażackiego wykorzystywano zaprzęgi konne, które w razie potrzeby udostępniali wyznaczeni gospodarze, jak na przykład Walenty Gogola.

Rozwój jednostki i pierwsze samochody

W latach 60. ochotnicy zdecydowali się na pozyskanie własnego konnego wozu strażackiego, który wraz z pojawieniem się ciągników rolniczych we wsi (lata 70.) był wykorzystywany do przyczepiania tego typu pojazdów. Z biegiem czasu, siłę pociągową stanowiły również samochody, które najczęściej udostępniali Walenty Młynarczyk i Andrzej Młynarczyk – syn Andrzeja, a także Andrzej Wacław, nazywany „od Madziara”.

Na przełomie lat 70. i 80. jednostka otrzymała od komendy rejonowej Straży Pożarnych w Zakopanem nowocześniejszą motopompę PO-5. W latach 80. kierownictwo jednostki stanowili prezes Sebastian Młynarczyk oraz naczelnik Jan Górnik, a OSP liczyła wówczas prawie 20 członków.

W 1991 roku jednostce przekazano samochód Żuk, który wcześniej służył zakopiańskiej straży zawodowej do transportu paliwa. Pojazd został dostosowany do działań ratowniczych przez członków OSP na własną rękę. Na początku lat 90. funkcję prezesa przez pewien czas pełnił Zdzisław Sołtys, natomiast naczelnikiem pozostawał Jan Górnik.

Wówczas w obradach zarządu uczestniczyli także: Stanisław Złahoda jako II wiceprezes, Edward Sarna jako sekretarz, Andrzej Szyszka jako skarbnik, Andrzej Wacław jako gospodarz oraz Franciszek Młynarczyk, Stanisław Sarna i Józef Sarna jako członkowie zarządu.

Nowa Tatra-815 – przełomowy moment w historii OSP

W 1992 roku, podczas walnego zebrania członków OSP Czarna Góra, wybrano nowe władze jednostki. Stanisław Sarna został prezesem, a Jan Budz, syn Stanisława, objął stanowisko naczelnika, które sprawuje do dziś. W kierownictwie znaleźli się również: Stanisław Wacław jako zastępca naczelnika, Edward Sarna jako sekretarz, Andrzej Szyszka jako skarbnik oraz Franciszek Młynarczyk, Józef Sarna i Piotr Szyszka jako członkowie zarządu.

To właśnie na ich inicjatywę podjęto decyzję o zakupie samochodu ratowniczo-gaśniczego. Ze względu na przede wszystkim kwestie ekonomiczne, postanowiono sprowadzić używane auto ze Słowacji. W poszukiwaniu odpowiedniego pojazdu uczestniczyli głównie: Jan Budz, syn Stanisława, Józef Sarna, Kazimierz Jamróz i Janusz Trzop, syn Jana. W procesie pozyskania samochodu zaangażowali się także: radny gminny Jan Sarna, syn Sebastiana oraz sołtys wsi Anna Chowaniec. Wsparcie udzieliły również władze gminy Bukowina Tatrzańska z wójtem Franciszkiem Jezierczakiem na czele, mieszkańcy Czarnej Góry oraz komendant gminny Stanisław Goryl.

Sukcesem zakończyły się poszukiwania w 1995 roku, kiedy to przed remizą OSP w Czarnej Górze pojawił się zakupiony w Bańskiej Bystrzycy ciężki wóz bojowy Tatra-815 z napędem 6×6, zbiornikiem wodnym o pojemności 8 tysięcy litrów oraz motopompą o wydajności 3200 litrów na minutę. Pojazd został odkupiony od jednej z zakładowych straży działających przy słowackich Państwowych Gospodarstwach Rolnych. Uroczyste poświęcenie i przekazanie do użytku pojazdu miało miejsce w 1996 roku.

Pojawienie się nowego wyposażenia w jednostce miało znaczący wpływ na wzmocnienie jej zdolności bojowych. Jak wspomina naczelnik Jan Budz, syn Stanisława: „Samochód był jak nowy, z niewielkim przebiegiem, pełnym wyposażeniem i dobrze służy nam do dziś”. Jedynym zmartwieniem strażaków było to, że nie mieścił się on w istniejącym garażu, który musiał być przebudowany, co następnie uczyniono. Po zakupie Tatry, dotychczas używany Żuk został przekazany do OSP Rzepiska II.

Od remizy z lat 50. do nowoczesnej strażnicy

Warto wspomnieć, że ochotnicy korzystali z remizy wybudowanej w pierwszej połowie lat 50., która powstała również dzięki dużemu zaangażowaniu lokalnych mieszkańców. Był to dwupiętrowy budynek, częściowo murowany, częściowo drewniany. Na parterze znajdował się garaż oraz świetlica z zapleczem kuchennym, natomiast na piętrze sala zebraniowa. Należy dodać, że ówczesny Dom Strażaka był także siedzibą Towarzystwa Polsko-Słowackiego, które działało do lat 90.

W drugiej połowie lat 90. w remizie zainstalowano centralne ogrzewanie, zmodernizowano instalację elektryczną i zamontowano urządzenie selektywnego wywołania. System łączności zyskał również wóz bojowy. Wyżej wymienione prace zostały w dużej mierze sfinansowane przez samorząd gminny oraz środki z budżetu własnego OSP.

Można zauważyć, że pozyskanie wspomnianej Tatry wpłynęło korzystnie na dalszy rozwój jednostki, zarówno pod kątem liczby członków, jak i wyposażenia, które sukcesywnie się powiększało. Ponieważ dotychczasowy obiekt stał się mniej funkcjonalny, a jego remont nie był opłacalny, na początku XXI wieku strażacy coraz odważniej zaczęli planować budowę nowej strażnicy. Pierwszym krokiem ku realizacji tego celu było zakupienie przez samorząd gminny dodatkowej działki od Andrzeja Młynarczyka, syna Sebastiana, w 2002 roku, aby powiększyć teren użytkowany przez straż. W tym zakresie druhom pomógł ponownie radny gminny Jan Sarna. W rezultacie połączono wówczas trzy działki. W tym samym roku nowym prezesem OSP został wybrany Daniel Klimczyński. Jego następcą w 2010 roku został wnuk zmarłego już naczelnika Jana Górnika – Grzegorz Wojtanek, który kieruje pracami zarządu do dziś.

Budowa nowej siedziby

W 2008 roku, lokalny architekt Eugeniusz Gryglak stworzył projekt nowej siedziby dla straży pożarnej. Ponadto, nadzorował prace budowlane, które rozpoczęły się w 2009 roku, gdy zalano fundamenty. Budowa murów oraz prace wykończeniowe trwały niecałe cztery lata. Naczelnik OSP, Jan Budz, czuwał nad nimi wspólnie z pozostałymi członkami zarządu. Inwestycja, której koszt wyniósł 1,5 miliona złotych, została głównie sfinansowana z budżetu gminy, dzięki życzliwości Rady Gminy i ówczesnego wójta Stanisława Łukaszczyka. Dodatkowo, Urząd Marszałkowski przyznał 100 tysięcy złotych w ramach programu „Małopolskie remizy”. Wkład finansowy mieli także mieszkańcy oraz Czarnogórskie Koło Polonijne nr 64 ze Stanów Zjednoczonych, które przekazało 10 tysięcy dolarów. Strażakom zależało, aby budynek został oddany do użytku na 65-lecie OSP Czarna Góra, które odbyło się 14 lipca 2013 roku.

Uroczystości z okazji rocznicy rozpoczęła msza święta koncelebrowana przez księży: Władysława Podhalańskiego, Stanisława Łomnickiego i Władysława Pasternaka – kapelana strażaków z gminy Bukowina Tatrzańska. W trakcie nabożeństwa, poświęcono ufundowany przez lokalną społeczność sztandar – symbol patriotyzmu i poświęcenia na rzecz ratowania życia, zdrowia oraz mienia. Sztandar został przekazany strażakom przez posła na Sejm, Edwarda Siarkę. Następnie, sztandar otrzymał srebrny medal „Za Zasługi dla Pożarnictwa”.

Wybudowany, piętrowy budynek dysponuje dwoma garażami, magazynem na sprzęt, zapleczem socjalnym dla strażaków z aneksem kuchennym i sanitariatem, biurem zarządu oraz dwiema salami świetlicowymi z kuchnią i magazynem.

Zakup i poświęcenie nowego samochodu Mercedes

27 listopada 2020 roku do jednostki OSP Czarna Góra przybył nowy wóz strażacki marki Mercedes Atego. Warto podkreślić, że zakup pojazdu był możliwy dzięki staraniom jednostki OSP oraz Wójta Gminy Bukowina Tatrzańska, który pozyskał fundusze z Funduszu Sprawiedliwości na ten cel. Całkowita wartość wozu strażackiego wyniosła 349 500,00 zł, z czego 300 000,00 zł pochodziło z Funduszu Sprawiedliwości, a 49 500,00 zł to wkład własny gminy.

Uroczystość poświęcenia samochodu pożarniczego odbyła się 10 lipca 2022 roku i przyciągnęła licznych gości związanych z działalnością straży pożarnej oraz osoby zaangażowane w życie lokalnej społeczności. Ceremonię rozpoczął przemarsz ulicami Czarnej Góry, który został uświetniony przez Orkiestrę Dętą Dobrzelów.

Grzegorz Sarna oraz Mariola Baran zostali wybrani chrzestnymi Mercedesa. Podczas uroczystości dokonano także odznaczenia zasłużonych członków OSP Czarna Góra.

Obecne wyposażenie OSP Czarna Góra

Obecnie na wyposażeniu OSP znajdują się między innymi: Tatra-815 GCBA, 2 agregaty prądotwórcze marki Honda, 3 pompy szlamowe Honda, 4 aparaty ochrony dróg oddechowych Auer, pompa pływająca Niagara, 2 torby ratownictwa medycznego PSP-R1 i OSP-R1 z deskami, kamera termowizyjna oraz defibrylator. W latach 2017-2019 drużyna pożarnicza dysponowała również drugim samochodem marki UAZ. Najnowszymi nabytkami w OSP Czarna Góra są lekki pojazd ratowniczy Nissan Pathfinder z napędem 4×4 oraz średni samochód pożarniczy Mercedes Atego, które zostały zakupione w 2020 roku. Oba pojazdy posiadają napęd 4×4, co pozwala na prowadzenie działań ratowniczych w trudnym terenie.

Rok powstania: 1948
Liczba członków: 32
MDP: 28
Adres: Czarna Góra, ul. Nadwodnia 139
Prezes: Jan Budz
Naczelnik: Marcin Budz
Skarbnik: Magdalena Milon
Sekretarz: Grzegorz Wojtanek

Obserwuj działalność OSP na Facebooku: KLIKNIJ
Źródło: Strażacy tatrzańskiej ziemi (2020). Bochnia, Palindrom.

Scroll to Top